30.11.2021

Belgian Roof Day 2021: Triflex Inspiratieontbijt

Afgelopen vrijdag knipten we nog voor acht uur ’s ochtends het licht aan in zaal Monaco. Op de eerste étage van Brussels Kart bereidden we ons alternatief programma voor in het kader van Belgian Roof Day. De micro werd getest, Powerpoints werden in gereedheid gebracht en de stemmen werden gesmeerd. Na jarenlange aanwezigheid op de expo zelf, besloten we het dit jaar over een andere boeg te gooien. Geen traditionele stand meer, maar wel een heel nieuw concept waarbij waardevolle informatie én onze klanten centraal zouden staan.  

Triflex Brussels Kart
1/3
Triflex Belgian Roof Day
2/3
andre de groote triflex
3/3

De hele wereld kreunt onder grondstoftekorten en samen met de bijhorende prijsstijgingen vormen ze de hete hangijzers in zowat elke branche. Ook de bouwsector krabt zich achter de oren en vraagt zich luidop af waar dit zal eindigen. Nervositeit wint het van de rust op de markt en daar worden maar weinig mensen vrolijk van. Het perfecte thema dus om uit te lichten tijdens ons programma, leek ons, net omdat niemand van ons cliënteel de dans ontspringt. Ons oog viel op een artikel in De Tijd, waarin FeMa-voorzitter André De Groote een opvallend genuanceerde mening deelt over het onderwerp. Toen hij zijn aanwezigheid op ons event bevestigde, besloten we zijn visie aan te vullen met die van Steven Trypsteen, vastgoedexpert binnen het team Economic Research van ING. Twee heren die vanuit een andere rol naar de Grote Grondstoffenshow kijken.

Maar eerst… Koffie! In het gezelschap van een uitgebreid ontbijt, vulden onze gasten de zaal. Met het kartingcircuit als achtergrond, werden er 2021-gewijs vuistjes uitgedeeld en croissantjes gesmeerd. Om tien uur stipt stak André De Groote van wal met zijn presentatie. Zijn visie stak fel af tegen de overwegend negatieve en nerveuze berichten in kranten en vakbladen. Het was ook precies om die reden dat zijn artikel in de pers verscheen. Meneer De Groote maakt er een punt van om rust te creëren op de markt en de relativiteit van de prijsstijgingen aan te kaarten. De kostprijs van de grondstoffen maakt immers maar zo’n 20% uit van de totaalfactuur van een bouwproject. Het overgrote deel van de koek gaat op aan lonen en andere kosten. De invloed van de prijsstijgingen op het totaal is bijgevolg relatief te noemen.

De oorzaken verspreiden zich over verschillende gebieden, volgens de eigenaar van Het Houtboerke. Politieke geschillen (bijvoorbeeld de Canada-boycot op hout door voormalig president Trump), de torenhoge energieprijzen die op hun beurt invloed hebben op de prijs van (inter-)nationaal transport en de wet van Vraag en Aanbod delen in de verantwoordelijkheid. 

Vooruitkijken is van belang
Een oplossing op korte termijn lijkt De Groote uitgesloten, maar er zijn volgens hem wel mogelijkheden om het huidige leed te verzachten. Stockeren is daar een van. “Zorg dat je ten allen tijde je klanten kan aanbieden wat ze vragen. Stel je professionaliteit tentoon door vooruit te denken en voldoende voorraad aan te leggen voor wanneer het leveringsproces moeilijk loopt.” Ook het inbouwen van specifieke clausules in contracten en een open dialoog verzorgen tussen jezelf en je eindklant, creëert duidelijkheid en vertrouwen.

“We kijken nog niet meteen aan tegen een daling, maar er hoeft ook niet meer ongerustheid gezaaid worden dan nodig. Met een goede voorbereiding, het vermijden van jaarcontracten, duidelijke communicatie en de durf om een positieve discussie aan te gaan met je klant en leverancier kom je al een heel eind.”

Steven Trypsteen sloot even later naadloos (zo gaat dat op een Triflex event) bij de stelling van André De Groote. Ook hier was geen wanhoop te horen. Trypsteen schetst om te beginnen de oorzaak van de prijsstijgingen. “Er heerst vooral een aanbodprobleem. En wanneer het aanbod daalt, stijgt de prijs. Dat is de wet van  Vraag en Aanbod. We deden onderzoek naar de reden waarom dat aanbod daalt en twee oorzaken werden opgenomen in ons eindresultaat. Het tekort aan input en het tekort aan personeel.”

“Afhankelijk van over welk product het gaat, zien we dat de reden van prijsstijgingen kan afwijken. Zo zijn hout en metaal twee internationale producten. Bij hen hebben bijvoorbeeld hoge transportkosten (omwille van de toenemende energie- en brandstofprijzen) een grotere impact dan bij producten die lokaal te vinden zijn.” zegt de econoom. Trypsteen toont ook aan dat ondertussen al enkele grondstoffen fel gedaald zijn in prijs. Ijzererts is er daar eentje van en ook de hout- en kurkprijs is in de VS al enige tijd over z’n hoogtepunt heen.

De invloed van China
Een andere belangrijke factor in de situatie is de Chinese economie. “De Chinese markt neemt gigantische hoeveelheden grondstoffen af. In 2011 werd zo’n 61% van de overzees getransporteerde ijzererts afgeleverd in China, terwijl het in 2020 om bijna 80% ging. Die enorme afname legt druk op het aanbod in de rest van de wereld, waardoor de prijzen weer stijgen. Ondertussen is de Chinese economie gekalmeerd. Het percentage verkochte vloeroppervlakte daalde de afgelopen tijd erg fel, waardoor ook de grondstofprijzen weer op hun retour zijn.”

Er zijn volgens mr. Trypsteen verschillende redenen om aan te nemen dat de prijzen binnen afzienbare tijd weer zullen dalen. Behalve de vertraging van de Chinese economie, speelt ook de aandikking van de voorraden een positieve rol. En hoewel er door producenten van input voor de bouwsector aangeven wordt dat op korte termijn de prijzen nog licht zullen stijgen, claimt de econoom dat, op basis van de correlatieanalyse die hij met zijn team maakte, we zelfs kunnen vermoeden dat de prijzen van hout, kurk en basismetaal relatief snel en relatief sterk gaan dalen.

De boodschap van beide heren was er dus eentje van hoop. Precies wat we nodig hebben, nu de dagen weer wat donkerder en kouder worden.

Heb je een vraag of opmerking? 
Neem dan gerust contact met ons op via info@triflex.be of onderstaand formulier.

CONTACT