?
06.12.2018

Duurzame markeringen voor helikopterplatform UZ Leuven

Ondergrond, markeringen en kleuren werden uitgevoerd met Triflex

In de zomer van 2018 werd er vastgesteld dat de coating op het aluminium dakoppervlak van het helikopterplatform van UZ Leuven afschilferde. Dit was een gevaarlijke situatie - de losgekomen schilfers konden immers aangezogen worden door de motor van de helikopter waardoor deze laatste ernstig beschadigd kon geraken - die vroeg om een snelle oplossing.

Deze werd gevonden in een behandeling met de duurzame producten van Triflex. Niet alleen de ondergrond van het platform, maar ook de markeringen en de kleuren werden op een korte tijdsspanne uitgevoerd met Triflex.

 

Thumbnail
1/3
Thumbnail
2/3
Thumbnail
3/3

De uitdaging

Omwille van de gevaren die de afschilferende coating van het helikopterplatform van UZ Leuven met zich bracht, moest snel een duurzame oplossing worden gevonden om een negatief advies van het directoraat-generaal luchtvaart die het platform moet keuren te vermijden. Een helikopterplatform moet minstens een keer om de vijf jaar worden gekeurd. Bij een eventuele afkeuring kan het platform gedurende ruime tijd niet gebruikt worden. Het helikopterplatform vervult een cruciale rol in de werking van UZ Leuven, dus kon men dat risico niet lopen. Gesitueerd op het platte dak van de tweede verdieping, in de nabijheid van diensten als intensieve zorgen, spoedgevallen en het operatiekwartier, wordt het platform gebruikt voor een efficiënt transport van organen en patiënten.

“Het platform wordt gemiddeld 25 keer per jaar gebruikt,” licht David Vandeputte van de technische dienst van UZ Leuven toe. “Het probleem van de afschilferende verf - een gevolg van de impact van factoren als UV-straling en weersomstandigheden - moest snel verholpen worden om de continuïteit van de ziekenhuiswerking niet in het gedrang te brengen. We zijn dan ook blij dat de behandeling met de duurzame Triflex-oplossingen zo snel kon worden uitgevoerd.”

Via Group Beyers, een in Leefdaal gevestigd bedrijf gespecialiseerd in verkeers- en bedrijfsveiligheid, dat regelmatig werkt voor UZ Leuven, werd een Triflex-systeem - Triflex Cryl SC 237 - aanbevolen. Een aanbeveling waar UZ Leuven dan ook op in ging. 

Aanbrengen markeringen

Het verwijderen van de bestaande coating gebeurde met een stofvrije kogelstraling. De 3 à 4 mm dikke laag werd gekogelstraald, nadat het dakoppervlak werd gedroogd. Omdat de natte weersomstandigheden niet meezaten voor het drogen en de strakke timing moest gerespecteerd worden, werd het dakoppervlak zelfs met bladblazers gedroogd door het personeel van de groendienst van UZ Leuven.

Op basis van de bouwplannen van UZ Leuven werd vervolgens de H-vorm en het kruis uitgemeten op het dakoppervlak. Daarna werd de markering voor de vijf in de luchtvaartnorm vastgelegde kleuren - geel, grijs, rood, wit en zwart - voorbereid. De volgorde van de aan te brengen kleurvakken werd bepaald, waarna de ondergrond werd ‘voorbereid’ met Triflex Metal Primer. Voor de antislipmarkering werd Triflex Cryl SC 237 gebruikt, een Triflex-product dat in de verschillende opgelegde kleuren beschikbaar is.

Snelle, duurzame oplossing

David Vandeputte van de technische dienst van UZ Leuven, is tevreden met het resultaat en de manier waarop de werken zijn verlopen. Hij waardeert in het bijzonder de effectiviteit van de Triflex-oplossingen. “De werkzaamheden aan het platform moesten op korte termijn gerealiseerd worden, een uitdaging die met succes werd aangegaan. De werken namen drie dagen in beslag en het platform was eigenlijk 60 minuten na de behandeling weer bruikbaar. De renovatiewerken hadden dus zo goed als geen logistieke implicaties. We zijn blij dat alles zo snel is gerealiseerd en dat ons helikopterplatform weer paraat is voor een veilig en duurzaam gebruik.”

Voor Triflex werd de werf opgevolgd door technisch adviseur Frederik Bogaerts. Hij benadrukt een ander voordeel (en een typische eigenschap) van PMMA, namelijk de snelle uitharding. “De aangebrachte producthoeveelheid bedroeg 2 kg/m2 en de uithardingstijd was amper 30 minuten, wat inderdaad ervoor zorgde dat het helikopterplatform al na 60 minuten opnieuw gebruiksklaar was.”

Informatie

Wilt u meer weten? We geven u graag vrijblijvend advies. Aarzel niet om ons te contacteren op +32 14 75 25 50 of een e-mail te sturen naar info@triflex.be

Gerelateerd nieuws